پیوست

1.      وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

2.      شورای عالی برنامه­ ریزی آموزشی: منظور شورای عالی برنامه ­ریزی آموزشی وزارت است.

3.      دانشگاه: منظور هر یک از دانشگاه­ها و موسسه ­های آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز تاسیس از مراجع ذی­ربط که مجری دوره­ های کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هستند.

4.      آموزش رایگان: منظور آموزش دانشجو در طول سنوات مجاز دوره تحصیلی، بدون پرداخت هزینه (در دانشگاه­های استفاده کننده از بودجه عمومی دولت) است. آموزش رایگان برای هر دانشجو، تنها یک بار و در یک رشته تحصیلی امکان‌پذیر است.

5.      مدرس: عضو هیئت علمی دانشگاه یا شخصی که به واسطه ابلاغ رسمی از جانب دانشگاه برای تدریس یک یا چند درس در دانشگاه بکارگیری می­شود.

6.      دانشجو: فردی است که در یکی از دوره ­های آموزش عالی برابر ضوابط معین، پذیرفته شده، ثبت نام کرده و به تحصیل مشغول است.

7.      دانش ­آموخته: فردی است که یکی از رشته ­های دوره ­های تحصیلی مصوب را با موفقیت به پایان رسانده و برابر ضوابط معین، گواهی یا مدرک تحصیلی مربوطه را دریافت کرده است.

8.      حضوری: شیوه­ای از پذیرش است که دانشجو به صورت تمام­وقت در فعالیت­های تحصیلی دانشگاه شرکت می­کند.

-     آموزش مهارتی: آموزشی که برای ارتقای سطح دانش فنی، مهارت‌ها، کارایی و توانایی دانشجو در رشته مربوط برگزار می‌شود.

9.      غیرحضوری: شیوه­ای از پذیرش است که دانشجو بدون حضور در دانشگاه، فعالیت­های تحصیلی دارد.

10. نیمه حضوری: شیوه­ای از پذیرش است که بخشی از آموزش آن حضوری و بخش دیگر غیرحضوری به انجام می­رسد.

11. شهریه ­پرداز: منظور آموزش دانشجو در یک دوره تحصیلی، به ازای پرداخت هزینه­ ها است.

-     دوره مشترک بین ­الملل: دوره‌ی پیوسته که بر اساس ضوابط مصوب در مراجع ذیصلاح با مشارکت یک دانشگاه خارجی برگزار می‌شود.

-     دوره کهاد: دوره تحصیلی فرعی و کوتاه­مدت که دانشجوی واجد شرایط، همزمان با رشته تحصیلی اصلی در مقطع کارشناسی انتخاب می‌نماید.

12. نیمسال تحصیلی: بازه زمانی تعیین شده که شامل 16 هفته آموزش و 2 هفته امتحانات پایانی است.

13. بازه تابستانی: بازه زمانی شامل 6 هفته آموزش و 1 هفته امتحانات است.

14. برنامه درسی: مجموعه به هم پیوسته ­ای از دروس هر رشته تحصیلی با هدفی مشخص، مصوب شورای عالی برنامه ­ریزی آموزشی است. دانشگاه اختیار دارد برنامه‌های درسی مصوب را در کلاس‌هایی که دانشجویان غیرایرانی حضور دارند و یا برای دوره‌های بین‌الملل، با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه، به زبان انگلیسی ارائه نماید.

15. واحد درسی: ارزش مقداری درسی است که ساعات هر واحد مطابق آیین­ نامه تدوین و بازنگری برنامه­های درسی مصوب شورای عالی برنامه ­ریزی آموزشی تعیین می­شود و طبق برنامه درسی مصوب شورای عالی برنامه ­ریزی آموزشی اجرا می ­شود. این میزان برای درس­های نظری 16 ساعت، برای درس­های عملی یا آزمایشگاهی 32 ساعت، برای درس­های کارگاهی یا عملیات میدانی 48 ساعت و برای درس­های کارآموزی، کارورزی و یا کار در حوزه کاربرد 64 ساعت است.

16. درس جبرانی: درسی است که با تایید گروه آموزشی، گذراندن آن برای رفع کمبود دانش یا مهارت دانشجو، در آغاز دوره تحصیلی، ضروری تشخیص داده می­شود. این نوع درس فقط برای دانشجویانی که از رشته­ های غیرمرتبط وارد شده­ اند مطابق ضوابط وزارت قابل ارائه است.

17. مشروطی: وضعیت تحصیلی است که دانشجو در یک نیمسال، برحسب مقررات هر دوره تحصیلی، میانگین کمتر از حد نصاب تعیین شده در آن دوره را کسب کرده باشد.

ü    - مشروطی بی اثر: مشخصه نیمسالی از دوره تحصیلی دانشجو که در آن میانگین دانشجو کمتر از میانگین مشروطی بوده ولی تعداد واحدهای اخذ شده در آن نیمسال کمتر از حد نصاب دوره است.

- مشروطی تجمعی:  مشخصه چند نیم‌سال از دوره تحصیلی دانشجو که تعداد واحدهای اخذ شده در آن­ها در مجموع به حد نصاب دوره رسیده است و میانگین نمره‌های دانشجو در آن چند نیم‌سال همچنان کمتر از میانگین مشروطی دوره می ­باشد.

18. رشته تحصیلی: یک شعبه فرعی از شاخه ­های علمی که به لحاظ موضوع دارای قلمرو مشخص و متمایز از سایر شاخه ­های علمی است و به احراز دانش تخصصی، مهارت یا کارآمدی معینی می ­انجامد.

19. گرایش تحصیلی: به شعبه ­ای از یک رشته که ناظر بر وجه تخصصی آن باشد، اطلاق می­ شود. اختلاف درس­ها در دو گرایش از یک رشته نباید از 70 درصد کل واحدهای رشته بیشتر باشد.

20. کاردانی پیوسته: دوره تحصیلی است که دارندگان مدرک دیپلم، (در نظام آموزشی دارای پیش دانشگاهی بدون نیاز به گذراندن دوره پیش­ دانشگاهی) به آن وارد می­شوند و با گذراندن حداقل 68 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کاردانی نایل می­آیند.

21. کاردانی ناپیوسته: دوره تحصیلی پس از دوره متوسطه است که فرد پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره پیش ­دانشگاهی (در نظام آموزشی دارای پیش ­دانشگاهی) به آن وارد می­ شود و با گذراندن حداقل 68 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کاردانی نایل می ­آیند.

22. کارشناسی پیوسته: دوره تحصیلی پس از دوره متوسطه است که فرد پس از اخذ دیپلم و گذراندن دوره پیش­ دانشگاهی (در نظام آموزشی دارای پیش­ دانشگاهی) به آن وارد شده و با گذراندن حداقل 130 واحد درسی طبق برنامه درسی مصوب به دریافت مدرک کارشناسی نایل می­آید. حداقل و حداکثر واحد درسی مجاز برای دریافت مدرک کارشناسی با توجه به برنامه درسی مصوب رشته تعیین می‌شود.

23. کارشناسی ناپیوسته: دوره تحصیلی است که پس از دوره کاردانی (پیوسته یا ناپیوسته) آغاز و با گذراندن حداقل 68 واحد درسی طبق برنامه مصوب، به دریافت مدرک کارشناسی منتهی می شود.

24. کارشناسی ارشد: دوره تحصیلی است که پس از دوره کارشناسی آغاز می­ شود و شامل 28 تا 32 واحد درسی است.

25. دکتری تخصصی: دوره تحصیلی است که پس از دوره کارشناسی ارشد آغاز می شود و شامل 36 واحد درسی است.

26. گروه آزمایشی: مجموعه رشته­ های تحصیلی در دوره متوسطه است که با توجه به مواد آزمونی مشترک، دسته­ بندی می­شود.

27. گروه آموزشی: بنیادی­ ترین واحد سازمانی دانشگاهی متشکل از تعدادی عضو هیئت علمی با تخصص مشترک، در یک رشته علمی خاص با چند رشته متجانس که به منظور ایجاد و اجرای آن رشته تحصیلی در دانشگاه تشکیل می ­شود.

28. مجموعه امتحانی: منظور مجموعه امتحانی مندرج در دفترچه ثبت­نام آزمون سازمان سنجش آموزش کشور است.

29. شورای آموزشی: یکی از شوراهای تخصصی در نخستین سطح سیاست­گذاری و برنامه­ ریزی راهبردی در امور آموزشی دانشگاه است که به منظور ایجاد هماهنگی و تسهیل در امور اجرایی مرتبط با تحصیل دانشجو در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی تشکیل می­ شود.

-     شورای دانشکده: شورایی به ریاست رئیس دانشکده که کلیه بحث‌های کلان دانشکده و از جمله موارد آموزشی در آن مطرح می‌شود. اعضای این شورا شامل رئیس دانشکده، معاونین، مدیران گروه‌ها، مدیر فرهنگی و سرپرست تحصیلات ‌تکمیلی است. مصوبات آموزشی این شورا برخی به طور مستقیم و بعضی با اخذ مجوز از شورای آموزشی دانشگاه قابل اجراست.

30. شیوه آموزشی-پژوهشی: شیوه­ای تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که برنامه درسی مربوط به آن، علاوه بر واحدهای درسی، مشتمل بر اجرای یک پروژه تحقیقاتی است که منجر به پایان­نامه و یا رساله می­شود.

31. شیوه مجازی: شیوه آموزشی در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد است که دانشجوی آن برابر ضوابط معین پذیرفته و ثبت نام می­شود و به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحصیل می­ کند. در این شیوه دانشجو نیمه­ حضوری یا غیرحضوری تحصیل می­کند.

32. ارزیابی جامع: بررسی همه­ جانبه از توانمندی­ های آموزشی و پژوهشی دانشجوی دکتری تخصصی است که پس از گذراندن واحد های دوره برگزار می ­شود.

33. راهنمای آموزشی : عضو هیئت علمی آگاه و مسلط به امور آموزشی و پژوهشی است که از سوی دانشگاه انتخاب می ­شود تا از تاریخ ورود تا پایان دوره تحصیلی، راهنمای تحصیل دانشجو در دوره کاردانی و کارشناسی باشد. انتخاب راهنمای آموزشی توسط شورای دانشکده صورت می‌گیرد.

34. پایان ­نامه: مستند عملی است که در فرایند تحصیل دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و از طریق تحقیق در یک حوزه معین از رشته یا گرایش تحصیلی و با راهنمایی استاد/ استادان راهنما و حسب مورد بر اساس استانداردهای پژوهشی تدوین می ­شود.

35. رساله: مستند علمی است که در فرایند تحصیل دانشجوی دوره دکتری تخصصی و از طریق تحقیق در یک حوزه معین از رشته یا گرایش تحصیلی، با راهنمایی استاد/استادان راهنما و بر اساس استانداردهای پژوهشی با هدف توسعه مرزهای دانش تدوین می ­شود.

36. استاد راهنما: یکی از اعضای هیئت علمی دارای مدرک دکتری تخصصی است که مسئولیت راهنمایی دانشجو را در انجام پایان­ نامه یا رساله بر عهده دارد.

37. استاد مشاور: یکی از اعضای هیئت علمی و یا فرد دارای صلاحیت با تخصص مرتبط است که مسئولیت مشاوره دانشجو را در انجام پروژه، پایان­نامه و یا رساله بر عهده دارد.

38. هیئت داوران: اعضای هیئت علمی یا افراد متخصص دارای صلاحیت دانشگاهی هستند که برای ارزیابی کمی و کیفی پایان­ نامه و یا رساله دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مطابق دستورالعمل اجرایی مصوب دانشگاه انتخاب می ­شوند.

39. دانشگاه جامع و معین دولتی استان موضوع آیین نامه مذکور: آذربایجان شرقی (دانشگاه تبریز)، آذربایجان غربی (دانشگاه ارومیه)، اردبیل(دانشگاه محقق اردبیلی)، اصفهان(دانشگاه اصفهان)، البرز (دانشگاه خوارزمی)، ایلام (دانشگاه ایلام)، بوشهر(دانشگاه خلیج فارس)، تهران (دانشگاه تهران)، چهارمحال و بختیاری (دانشگاه شهرکرد)، خراسان جنوبی (دانشگاه بیرجند)، خراسان شمالی(دانشگاه بجنورد)، خراسان رضوی (دانشگاه فردوسی مشهد)، خوزستان (دانشگاه شهید چمران اهواز)، زنجان(دانشگاه زنجان)، سمنان(دانشگاه سمنان)، سیستان و بلوچستان (دانشگاه سیستان و بلوچستان)، فارس (دانشگاه شیراز)، قزوین (دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین)، قم(دانشگاه قم)، کردستان (دانشگاه کردستان)، کرمان (دانشگاه شهید باهنر کرمان)، کرمانشاه (دانشگاه رازی)، کهگیلویه و بویراحمد (دانشگاه یاسوج)، گلستان (دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)، گیلان (دانشگاه گیلان)، لرستان (دانشگاه لرستان)، مازندران (دانشگاه مازندران)، مرکزی (دانشگاه اراک)، هرمزگان (دانشگاه هرمزگان)، همدان (دانشگاه بوعلی سینا)، یزد (دانشگاه یزد)

40. هزینه­ های رفاهی: منظور تسهیلات و امکانات غیرآموزشی مانند کمک هزینه­ های خوابگاه، تغذیه، ایاب و ذهاب و سایر مواردی که توسط دانشگاه به صورت رایگان یا یارانه ­ای به دانشجو تخصیص می ­یابد.

تاریخ به روز رسانی:
1402/07/04
تعداد بازدید:
121
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.