دو مأموریت مهم برای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دو مأموریت مهم برای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، معاون آموزشی وزیر علوم با حضور در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و در جلسه شورای این دانشگاه ضمن بیان آسیب های آموزشی عالی در کشور، گفت: اکنون زنگ خطری که به صدا آمده مربوط به این است که در حال حاضر 9 درصد از دانشجویان در علوم ریاضی و علوم پایه مشغول به تحصیل هستند و در 4 سال آینده این میزان به 5 درصد و یا 4 درصد خواهد رسید.
در این صورت فقط دانشگاه های برتر ما با توجه به ظرفیت، ورودی دانشجو خواهند داشت و بقیه دانشگاه های صنعتی و فنی تعطیل خواهند شد. با این روند حرکت توسعه کشور دچار مشکل خواهد شد.
لذا جریان آموزش باید تغییر کند و می بایست تحول صورت گیرد.

وی افزود: ما دانشگاه های خوبی داریم و افتخار هم می کنیم ولی باید واقعیت ها را نیز در نظر بگیریم، دانشجو استقبال می کند و وارد دانشگاه می شود و خارج می شود، ما باید مسیری را ترسیم کنیم که دانشجو بماند.
لذا اساس تحول ضروری است و اجتناب ناپذیر است.
اساس توسعه فناوری ایجاد اقتصاد دانش بنیان است. می بایست شورای دانشگاه، دانشکده های فناوری های نوظهور ایجاد کنند و از نخبگان در این دانشکده ها استفاده کنیم.
معاون آموزشی وزیر ادامه داد: باید ظرفیت ها را احصا کنیم، جایی باید ایجاد شود که فراتر از روابط و مسائل موجود باشد، مخصوصا برای تکنولوژی های آینده.
طرح تحول مدنظر چندین بخش دارد که بخش مهمی، ماموریت گرایی و آمایش است که در این راستا به دانشگاه های مشهد و نیشابور رفتیم و طرح تحول را برای آنها نوشتیم و خواستیم در حوزه معادن و منطقه خود خدمت کنند و در آن راستا به سطح بین الملل برسند.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می بایست علاوه بر حوزه بین الملل دو ماموریت مهم داشته باشد:
1-ماموریت در ایجاد فناوری های نوظهور و نوین
2-ماموریت خدمت به صنعت و جامعه
که اگر اینکار صورت نگیرد دانشجو بعداز فارغ التحصیلی از کشور خارج می شود.
برای فناوری های نوین و راهبردی آینده باید دانشکده ایجاد کنیم.
اگر ماموریت ها انجام شوند اوج حرکت تحول دانشگاه ها اتفاق می افتد.
دانشگاه ها باید تمدن ساز باشند، رهبر معظم انقلاب در شکل گیری تمدن اسلامی نقش دانشگاه ها را می بیند. لذا قبل از ابلاغ و اعلام گام دوم در سال 1394 فرمودند: لوازم نقش آفرینی دانشگاه در شکل گیری تمدن اسلامی باید شناسایی و به انجام برسد.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بعضاً دانشگاه های ما آسیب دیده هستند، پراکنده هستند و صنعت بایستی فضای مناسب را ایجاد کند که همین دانشگاه ها صنعت را متحول می کنند.
جذب بالای دانشجو باعث بیکاری آنهاست، اگر صنعت 5 سال آینده 1000 نفر نیرو نیاز دارد بایستی 1200 دانشجو جذب شود نه 5000 نفر! که طرح تحول مسیرش اصلاح این امور است که بر اساس آن آموزش باید در دو جهت فناوری های نوظهور در جهت تمدن سازی و خدمت به صنعت و جامعه باشد.
انتظار مقام معظم رهبری آن است که 100 درصد اساتید، کارشان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد. از جمله مشکلات فناوری و مشکلاتی که در کشور اختلال ایجاد می کنند.
جریان آموزش، جریان توسعه پایدار کشور است.
فناوری های نوظهور و راهبردی آینده که در نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است، حاکمیتی است که باید سرمایه گذاری و حمایت شود و نیز خدمت رسانی به صنعت که باید تربیت دانشجو بر حسب جامعه و صنعت باشد.
وی افزود: اولین چالش دولت در حوزه آموزش عالی کشور، ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداری دانشگاه هاست، نقص توسعه نظام فرهنگی و اجتماعی، ضعف در همکاری های بین الملل و...
الزامات کلیدی طرح تحول مشخص شده که شامل:
اصلاح نظام حکمرانی آموزش
اجرایی سازی آمایش سرزمینی آموزش عالی
ماموریت گرایی آموزش های چند ساعته
تحول در نظام جذب تحصیلات تکمیلی و...
همچنین از سال آینده 20 درصد پذیرش از دانشجویان دکتری استاد محور می شود. آیین نامه آن در آینده مشخص می شود که مصوبه شورای گسترش است.
تاریخ:
1401/06/09
تعداد بازدید:
360
منبع:
دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي
تهران، ميرداماد غربي، پلاك 470
تلفن: 88882991 كد پستي: 1969764499
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.