پیاده سازی نرم افزار های telemetry viewer و command planner
برای کنترل و ارسال دستورات به ماهواره‌های LEO پرتاب شده یک نرم‌افزار مهم و حیاتی طراحی می‌شود که غالبا‌‌ْ با نام اختصاری TT&C شناخته می‌شود. این نرم‌افزار اطلاعات و پارامترهای بخشهای مختلف یک ماهواره (که اطلاعات telemetry نامیده می‌شود) را که از طرف ماهواره به ایستگاههای زمینی ارسال شده است دریافت و در یک پایگاه داده‌ها ثبت می‌کند.

مجری طرح : حامد خانمیرزا

اسامی همکاران : -

معرفی طرح (شامل اهداف، مراحل انجام و مشخصات فنی طرح) :

برای کنترل و ارسال دستورات به ماهواره‌های LEO پرتاب شده یک نرم‌افزار مهم و حیاتی طراحی می‌شود که غالبا‌‌ْ با نام اختصاری TT&C شناخته می‌شود. این نرم‌افزار اطلاعات و پارامترهای بخشهای مختلف یک ماهواره (که اطلاعات telemetry نامیده می‌شود) را که از طرف ماهواره به ایستگاه های زمینی ارسال شده است دریافت و در یک پایگاه داده‌ها ثبت می‌کند. همچنین این داده‌ها به صورت قابل خواندن توسط انسان تبدیل شده و برای متخصصین کنترل کننده عملکرد ماهواره نمایش داده‌ می‌ شود. مشکل اصلی اینجاست که نرم‌افزار TT&C نرم‌افزار حیاتی و مهم کنترل ماهواره است و از جهت امنیت و صحت عملکرد اصولا نباید در اختیار افراد مختلف قرار داده  شود. از سوی دیگر حوزه‌ های تخصصی گوناگونی در ساخت و نظارت بر یک ماهواره دخالت دارند و نیاز است که جهت اطمینان از صحت عملکرد ماهواره و جمع‌آوری اطلاعات متخصصین مختلف بر پارامترهای مرتبط با تخصص خود نظارت داشته باشند.

برای رفع این مشکل برنامه telemetry viewer طراحی و پیاده‌سازی شده است که کار اصلی آن نمایش بلادرنگ پارامترهای عملکرد ماهواره بر روی چندین دستگاه مختلف بطور همزمان می‌باشد. این نرم‌افزار علاوه بر نمایش مقادیر لحظه ‌ای پارامترها ابزارهای کمکی جهت تحلیل مقادیر پارامترها نظیر نمایش نمودار تاریخچه پارامترها، ذخیره و بازپخش مقادیر پارامترها به صورت آفلاین و نیز شخصی ‌سازی نمایش، ثبت آلارم و ... می‌باشد.

در مواقع ضروری که برخی پارامترها از حد مجاز تجاوز نمایند لازم است متخصصین آن حوزه دستوراتی را با ترتیب زمانی مشخص به ماهواره ارسال کنند. در این مواقع به دلیل استرس حاکم بر تیم و فشردگی زمانی ممکن است در ارسال دستورات و یا در رعایت تکنیک های ارسال دستور اشتباهاتی رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکل برنامه دیگری با عنوان command planner طراحی و پیاده ‌سازی شد که در آن متخصصین حوزه‌های مختلف یک دسته از دستورات را به صورت گرافیکی با ترتیب و تکنیک مشخص کنار هم قرار داده و آنها را در قالبی ذخیره می‌کنند که بعدها فقط با یک کلیک ساده آن دستورات در مواقع لزوم برای ماهواره ارسال می‌شود.
 
خروجی های طرح (ارائه تصاویر نمونه) : 
 
 
صفحه اصلی خروجی طرح برای نمایش پارامترها
 
 
 صفحه تنظیم نمایش پارامترها
 
 
 صفحه نمایش نمودار تغییر پارامترها به صورت برخط
 
 
شمایی از طراحی دستورات دسته‌ای برای ارسال به ماهواره 
تاریخ:
1400/03/23
تعداد بازدید:
4475
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.