طراحي و ساخت سامانه تشخيص خواب آلودگي رانندگان
پژوهشگران دانشگاهي كشورمان نخستين بار در غرب آسيا موفق به طراحي و ساخت سامانه تشخيص خواب آلودگي رانندگان شدند.

طراحي و ساخت سامانه تشخيص خواب آلودگي رانندگان

پژوهشگران دانشگاهي كشورمان نخستين بار در غرب آسيا موفق به طراحي و ساخت سامانه تشخيص خواب آلودگي رانندگان شدند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، بر اساس آمارهاي منتشر شده بيش از 40 درصد از حوادث رانندگي منجر به فوت مربوط به خواب آلودگي رانندگان هنگام رانندگي است.

پژوهشگران مقطع دكتري و كارشناسي ارشد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي نخستين بار موفق به طراحي و ساخت سامانه تشخيص خواب آلودگي راننده شدند.

اين سامانه كه از چند بخش مجزا تشكيل شده است مي تواند 40 دقيقه قبل از خواب راننده با هشدارهاي صوتي او را از وضع خود مطلع كند تا ديگر رانندگي نكند.

علي نحوي استاد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما گفت: بيش از 10 دانشجوي مقطع دكتري و كارشناسي ارشد در دو سال روي اين سيستم كار كرده اند كه در نهايت موفق به طراحي و ساخت آن شدند.

وي افزود: اين سامانه از بخش هاي متفاوتي همچون بررسي وضع بيولوژيك (زيستي) فرد از طريق نگاه راننده، بررسي وضع تنفس راننده و حركات دست و پا متوجه ميزان و درصد خواب آلودگي راننده مي شود و بعد به او هشدار مي دهد.

مصلح عبدالهادي پژوهشگر اين طرح در ادامه گفت: اين سامانه به قسمت جلويي بدنه ماشين نصب مي شود و هيچ گونه مزاحمتي براي راننده ندارد.

وي افزود: هزينه تمام شده ساخت و طراحي اين سامانه 100 ميليون تومان است كه با حمايت ستاد علوم شناختي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ساخته شده است و بعد از تجاري سازي با هزينه تقريبي يك ميليون تومان در بازار مصرف توزيع مي شود.
 
 
 
 
 
تاریخ:
1395/08/17
تعداد بازدید:
612
منبع:
دانشكده مهندسي مكانيك
تهران، ميدان ونك، خيابان ملاصدرا، خيابان پرديس، پلاك 7    
كد پستي :    43344 - 19919  
تلفن: 88674747   فاكس: 88674748
 
 
 
دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.