بررسی فنی و اقتصادی مانیتورینگ کلیدهای فشار قوی شرکت برق منطقه‌ای باختر
کلیدهای قدرت از جمله مهمترین اجزای شبکه های قدرت هستند که با توجه به نقش حفاظتی آن ها، اطمینان از سلامت و توانایی آن ها برای عملکرد صحیح ضروری است. برای این منظور، نیاز است تا استراتژی تعمیر و نگهداری اتخاذ شود که علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تجهیز، از نظر فنی و اقتصادی نیز بصرفه باشد. نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM) روش جدیدی است که بدلیل قابلیت های بسیار و تطابق با محیط های هوشمند در حال گسترش در تمامی صنایع و تجهیزات از جمله کلیدهای قدرت است.

مجری طرح : دکتر علی اصغر رضی کاظمی، دانشکده مهندسی برق

اسامی همکاران: آروین پورابراهیم-مهشاد شریعت نصب-علیرضا قاسمی-حامد محمدی-ثمین فخاریان   

 
  • کلیات

کلیدهای قدرت از جمله مهم­ترین اجزای شبکه ­های قدرت هستند که با توجه به نقش حفاظتی آن­ها، اطمینان از سلامت و توانایی آن­ها برای عملکرد صحیح ضروری است. برای این منظور، نیاز است تا استراتژی تعمیر و نگهداری اتخاذ شود که علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تجهیز، از نظر فنی و اقتصادی نیز به صرفه باشد. نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM) روش جدیدی است که به دلیل قابلیت­ های بسیار و تطابق با محیط های هوشمند در حال گسترش در تمامی صنایع و تجهیزات از جمله کلیدهای قدرت است. با توجه به محدودیت سرمایه برای ایجاد یک سیستم پایش برای کلیدهای قدرت، تعداد بسیار زیاد کلیدهای قدرت در شبکه و نیاز به تخصیص بهینه منابع، پیاده ­سازی CBM برای تمامی کلیدهای قدرت شبکه به صرفه و امکان ‌پذیر نیست. بنابراین باید بهترین روش برای پیاده­ سازی این استراتژی، حساس ‌ترین کلیدهای قدرت شبکه برای اعمال این استراتژی وتجهیزات و زیرساخت ­های مورد نیاز برای پیاده ‌سازی این استراتژی را شناخت و بر اساس آن­ها اقدامات مقتضی را انجام داد.

 
  • مراحل انجام

در مرحله نخست، گزارشات بین ­المللی و سوابق دیگران در زمینه پیاده ­سازی CBM مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. خرابی در کلید های قدرت، منشا خرابی ­ها و روش ­های مختلف تشخیص آن­ها مورد بررسی قرار گرفت. با مقایسه نتایج بررسی­ های انجام شده با تجهیزات پایش کلید های قدرت تولیدی توسط شرکت­ های مختلف در سراسر دنیا، مناسب‌ ترین دستگاه پایش وضعیت کلید قدرت، متناسب با نیازهای شبکه برق مورد مطالعه انتخاب و معرفی شد.

با توجه به ناممکن بودن تهیه و نصب سیستم پایش برای تمام کلیدهای قدرت شبکه مورد مطالعه، نرم ­افزار پایگاه داده­ ای طراحی و پیاده سازی شد که توانایی دریافت و ذخیره­ سازی اطلاعات تمامی کلیدهای شبکه را داشت. نرم ­افزار مذکور، قابلیت دریافت معیارها و اولویت­ های مورد نظر کاربر برای اولویت­ بندی کلیدهای قدرت را داشت. نرم­ افزار کلیدهای قدرت را بر اساس اهمیت و حساسیت آن­ها در شبکه دسته بندی کرده و کلیدهای مهم و حساس در شبکه و در هر پست از شبکه را به کاربر معرفی می­ نمود.

در نهایت پس از تعیین سیستم مناسب برای پایش وضعیت کلیدهای قدرت و تعیین بحرانی ترین کلیدهای شبکه مورد مطالعه توسط نرم­ افزار طراحی شده، با مکاتباتی که با شرکت­ سازنده تجهیزات پایش انجام شد، نحوه پیاده ‌سازی سیستم پایش برای کلیدهای قدرت، زیرساخت­ های مورد نیاز و هزینه تمام شده آن­ها در اختیار کارفرما قرار گرفت تا نسبت به تهیه و نصب سیستم ­های مذکور به تعداد لازم برای حساس ­ترین کلید های موجود در شبکه اقدام نماید.

 
  • مشخصات فنی طرح

 این پروژه  طی دوسال و نیم در منطقه تحت پوشش شرکت برق منطقه ­ای باختر و شامل سه استان مرکزی، همدان و لرستان انجام شد. 15 پست و بیش از 400 کلید قدرت در سطوح ولتاژی kV400، kV230 و kV63 مورد بررسی قرار گرفته، اطلاعات آن­ها ثبت شده و توسط نرم­ افزاری که برای این منظور طراحی و پیاده­ سازی شده بود مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت حساس­ ترین کلیدهای قدرت که احتمال خرابی آن­ها بیشتر بوده و وقوع خرابی در آن­ها می ­توانست سبب ایجاد وضعیت بحرانی در شبکه شود به کارفرما معرفی گردید. از جمله مهم­ترین دست­آوردهای این پروژه می­توان به گردآوری و ایجاد دانشنامه ­ای جامع و کامل درباره خرابی کلیدهای قدرت و روش ­های تشخیص آن­ها، ایجاد نرم ­افزار ذخیره سازی اطلاعات و اولویت ­بندی کلیدهای قدرت و بدست آمدن دانش پایش وضعیت آنلاین کلیدهای قدرت در کنار نحوه پیاده سازی و استفاده از آن اشاره کرد.

 
  • خروجی های طرح

 

محیط نرم‌­افزار طراحی شده و خروجی آن 
 
 
 
 
سنسورها و تجهیزات مورد استفاده برای پایش 
 
 
 
کلیدهای قدرت با اولویت بالا مشخص شده در نقشه پست 
 
تاریخ:
1400/03/23
تعداد بازدید:
5229
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت