پروژه طراحی و ساخت دستگاه پله نورد ویلچر
هر سال در ایران 25 هزار نوزاد با معلولیت جسمی متولد می شوند، حداقل 650 میلیون معلول در جهان وجود دارد و به طور متوسط 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشور از معلولیت رنج می برند. ویلچر یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که این قشر به آن نیاز دارند.

مجری طرح : دکتر فرشاد ترابی

اسامی همکاران : محمد آبادی،‌ محدثه عسکری

معرفی طرح (شامل اهداف، مراحل انجام و مشخصات فنی طرح) :

هر سال در ایران 25 هزار نوزاد با معلولیت جسمی متولد می شوند، حداقل 650 میلیون معلول در جهان وجود دارد و به طور متوسط 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشور از معلولیت رنج می برند. ویلچر یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که این قشر به آن نیاز دارند. یکی از مشکلات این اقشار،‌ بالارفتن از پله است. برای حل این مشکل مکانیزم ها‌ و دستگاه‌های مختلفی طراحی شده است مانند ویلچرهای برقی با مکانیزم‌های شنی و یا چند چرخی اما مشکل اینجاست که قیمت این ویلچرها بسیار زیاد است و اکثر معلولین، جانبازان و سالمندان توان تهیه آن را ندارند. در این پروژه هدف طراحی و ساخت دستگاهی است که قابل نصب بر روی هر نوع ویلچر ساده‌ای بوده و همچنین از نظر قیمت و ایمنی هم مناسب باشد.
دراین دستگاه، ویلچر توسط گیره به پله نورد متصل می‌شود و با روشن کردن دستگاه همراه پله نورد و اپراتور، پله‌ها را بالا می‌رود. دستگاه ساخته شده ترکیبی از چندین حرکت دورانی و رفت برگشتی است. در این مکانیزم چرخ‌های بالابرنده پله نورد باید به گونه‌ای حرکت کنند تا بعد از هر حرکت، چرخ‌ها روی پله بعدی قرار گیرند. به این صورت که در ابتدا گشتاور موتور به وسیله چرخ دنده‌ها به بادامک منتقل می‌شود و سپس با استفاده از دو لینک میانی و حرکت رفت و برگشتی بلبرینگ در اسلات، چرخ‌های بالابرنده مسیر حرکتی شبیه به محیط بادامک را طی می‌کنند. ویژگی‌‌های اصلی محصول تولید شده با این مکانیزم بدین شرح است: وزن پایین (حدود 20 کیلوگرم)، قابلیت حمل آسان، هزینه  ساخت و قیمت پایین و قابلیت نصب بر روی انواع ویلچر. لازم به ذکر است که این دستگاه با اسکیل     
1 : 3 به کمک شرکت همیار مکانیک کوشا طراحی و تولید شده است و برای ساخت نمونه full scale آماده است.
 
خروجی های طرح (ارائه تصاویر نمونه) : 
 
 
                             
تاریخ:
1399/07/27
تعداد بازدید:
3238
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:17
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت