ابداع میراگر اصطکاکی تنظیم شونده

مجری طرح : دکتر سید مسعود میرطاهری

اسامی همکاران : دکتر حمید رحمانی سامانی، مهندس امیرپیمان زندی

تکنیک­ های کنترل لرزه­ ای سازه ­ها عموما با اضافه کردن المان­ های جدید به سازه به منظور اتلاف انرژی ورودی به سازه در اثر زلزله همراه هستند. از جمله این المان ­ها می­توان به میراگرهای اصطکاکی اشاره نمود که اتلاف انرژی در آنها به صورت اصطکاکی و با لغزش دو جسم یکپارچه بر روی هم انجام می ­شود. میراگرهای اصطکاکی مرسوم شامل یک سطح تماس اصطکاک لغزشی و یک مکانیزم گیرداری که نیروی عمودی بر سطح اصطکاک را ایجاد می­ کند، است. در این پروژه یک میراگر اصطکاکی تنظیم شونده ارائه شده است که نیروی گیرداری در آن توسط فشار هیدرولیکی تنطیم می ­شود. این عملیات نه تنها هزینه ساخت دستگاه را به شدت پایین می ­آورد، بلکه امکان کنترل پاسخ سازه تحت بار زلزله را با تغییر نیروی گیرداری به وجود می­ آورد.
در شکل 1 قسمت ­های مختلف این میراگر نشان داده شده است.
 
 
 
 شکل 1: اجزاء مختلف میراگر اصطکاکی تنطیم شونده 
 
در طی این پروژه میراگر ابداع شده تحت آزمایش­ های متعددی قرار گرفته است. همچنین مطالعات عددی متعددی برای بهینه کردن پارامترهای هندسی آن صورت گرفته است. در شکل 2 نمونه آماده شده برای انجام آزمایش و همچنین مدل اجزاء محدودی مطابق با آن نشان داده شده است.
 
 
 
شکل 2: نمونه عددی و آزمایشگاهی میراگر
 
 
در شکل 3 منحنی هیسترزیس مدل عددی و آزمایشگاهی میراگر ارائه شده تحت یک فرکانس بارگذاری خاص نشان داده شده است. 
 
 
 
 شکل3: منحنی هیسترزیس مدل عددی و آزمایشگاهی
 
نتیجه گیری: 

در این پروژه یک میراگر نیمه ­فعال که میراگر اصطکاکی تنظیم شونده نام گذاری شده است، ابداع شده است. برخلاف سایر میراگرهای نیمه ­فعال، میراگر اصطکاکی تنظیم شونده به دلیل هزینه ساخت، نصب و نگهداری بسیار پایین، قابل کاربرد برای ساختمان ­ها است. از دیگر مزایای این میراگر برگشت­ پذیری بالای آن به حالت اولیه است. همچنین این میراگر تمامی استاندارد­های بین ­المللی مورد نیاز را دارا می ­باشد. همچنین این میراگر ثبت اختراع داخلی با تایید علمی شده است و مراحل ثبت اختراع بین ­المللی آن در حال پیگیری است. همچنین نتایج این پژوهش در مجله معتبر بین­ المللی چاپ شده است.

 
 
تعداد بازدید:
3336
تاریخ:
1399/07/27
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.