نمایشگاه کار

نمایشگاه کار

نمایشگاه کار رویدادی است که بر ارتباط مستقیم کارجو با کارفرما تمرکز دارد و برای ایجاد ارتباط دو سویه بین آنها تلاش می­ کند. در این رویداد، سازمان های شرکت ­کننده موقعیت ­های شغلی مختلف را ارائه می ­کنند و کارجو با حضور در نمایشگاه کار، علاوه­ بر کسب اطلاعات درباره شرکت ­ها و ارسال رزومه، با نمایندگان هر سازمان به طور مستقیم وارد گفتگو می ­شود. همچنین، حضور در نمایشگاه فرصت مناسبی است تا کارجویان با واقعیت ­های صنعت و شغل ­های مختلف آشنا شوند، اطلاعاتی در مورد نحوه ارائه درخواست کار و شرکت در مصاحبه کسب کنند و مهارت ­های جمع ­آوری اطلاعات و شبکه­ سازی خود را تقویت نمایند.

مزایای حضور کارجویان در نمایشگاه کار

· آگاه شدن از فرصت ­های شغلی و کارآموزی

· امکان مصاحبه با شرکت­ های بزرگ

· ایجاد شبکه حرفه­ ای با افراد

· دریافت بازخورد نسبتا فوری از جانب کارفرمایان

· امکان مصاحبه با چند کارفرما در یک مکان

· صرفه­ جویی در زمان

توصیه ­هایی برای حضور مؤثرتر در نمایشگاه کار

قبل از حضور در نمایشگاه کار، در طول برگزاری نمایشگاه و پس از خاتمه نمایشگاه لازم است اقداماتی توسط شما انجام شود.

توصیه ­هایی برای قبل از حضور در نمایشگاه

· در مورد شرکت ­های حاضر در نمایشگاه تحقیق کنید.

قبل از حضور در نمایشگاه کار، از طریق دانلود کتابچه نمایشگاه بررسی کنید چه شرکت­ هایی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. سپس، از طریق مراجعه به سایت و صفحات اجتماعی این شرکت ­ها با زمینه فعالیت آنها بیشتر آشنا شوید. کسب اطلاعات در مورد شرکت ­های حاضر در نمایشگاه، به شما کمک می­ کند زمان مراجعه به غرفه آنها، بهتر آنها را تحت تأثیر قرار دهید.

· سؤالات خود را از قبل آماده کنید.

از قبل سؤالات مشخصی برای پرسیدن از شرکت­ های حاضر در نمایشگاه آماده کنید. پاسخ شرکت­ های مختلف، امکان مقایسه آنها و تصمیم گیری بهتر برای ارائه درخواست کار را برای شما فراهم می­ کند. پیشنهاد می ­شود در مورد فرهنگ سازمانی، فرایند استخدام، نحوه آموزش و یا پروژه ­هایی که در حال اجرا دارند، سؤال بپرسید. از شرکت­ ها در مورد زمینه فعالیت آنها سؤالی نپرسید، این اطلاعات از قبل در کتابچه نمایشگاه مو جود و در دسترس شما قرار دارد.

· رزومه خود را از قبل آماده کنید و نسخه چاپی آن را به همراه داشته باشید.

در بسیاری از شرکت ­ها فرایند درخواست کار به صورت آن­لاین انجام می ­شود و ممکن است در نمایشگاه کار از شما رزومه تحویل گرفته نشود و تمرکز بیشتر بر گفتگوی مستقیم با شما در نمایشگاه باشد. با این حال، به همراه داشتن رزومه در نمایشگاه مفید است.

· با پوشش مناسب در نمایشگاه کار حاضر شوید.

برخورد اول با کارفرمایان بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید لباس مناسب و رسمی بپوشید. البته این بدین معنا نیست که الزاما کت و شلوار یا مانتو اداری بپوشید؛ زیرا شرکت ­ها نیز درک می­ کنند که شما دانشجو هستید.

· وسایل لازم برای یادشت کردن اطلاعات تماس شرکت ­ها به همراه داشته باشید.

وسیله ­ای برای یادداشت ­برداری به همراه داشته باشید. نام و اطلاعات تماس افرادی که با آنها آشنا می ­شوید و اطلاعاتی که در نمایشگاه کسب می­ کنید را در دفترچه یادداشت، گوشی یا تبلت ثبت نمایید. این اطلاعات هنگام تکمیل فرم درخواست کار یا نوشتن کاور لتر مفید خواهد بود.

توصیه­ هایی برای زمان حضوردر نمایشگاه

· به خوبی با کارفرمایان تعامل برقرار کنید.

Ø خود را به خوبی به کارفرمایان معرفی کنید. در مورد رشته تحصیلی و اینکه سال چندم هستید، به آنها توضیح دهید.

Ø نشان دهید که از قبل در مورد شرکت آنها تحقیق کرده ­اید.

Ø از نمایندگان شرکت سؤال بپرسید و تعامل برقرار کنید.

Ø نام و اطلاعات تماس شرکت­ ها را ثبت نمایید تا بتوانید پس از نمایشگاه با آنها تماس بگیرید.

Ø بابت زمانی که در اختیار شما قرار داده ­اند، از آنها تشکر کنید.

· انواع اطلاعاتی که باید به دنبال دریافت آنها از کارفرمایان باشید.

سؤالاتی بپرسید که برای شناخت بهتر شرکت ­ها و تصمیم ­گیری برای ارائه درخواست کار به شما کمک کند. مثلا:

Ø اطلاعاتی در مورد فرهنگ شرکت درخواست کنید.

Ø چه آموزش ­هایی از مرحله کارآموزی تا فرصت شغلی تمام وقت ارائه می ­شود؟

Ø آیا فرصت ­هایی برای کار در دفاتر مختلف شرکت در سطح کشور یا خارج از کشور وجود دارد؟

Ø از نظر آنها چه ویژگی ­هایی کارجو را برجسته و متمایز می­ سازد؟

Ø کارمندان موفق آنها دارای چه ویژگی­ هایی هستند؟

· آنچه نباید از کارفرمایان بپرسید.

Ø سؤالاتی که قبلا در کتابچه نمایشگاه به آنها پاسخ داده شده است.

Ø سؤالاتی که باعث شود شما از خودراضی به نظر برسید. مثلا، من چرا باید به شرکت شما درخواست کار بدهم، یا شرکت شما چه چیزی برای عرضه به من دارد؟

· یادداشت ­برداری کنید.

Ø زمانی که به یک غرفه مراجعه می­ کنید، سعی کنید یادداشت­ برداری کنید. نام افراد و صحبت ­های آنها را یادداشت کنید.

Ø اگر شما در نامه درخواست کار که همراه رزومه به شرکت ارسال می­ کنید، به این موضوع اشاره کنید که علاقه شما برای استخدام در شرکت به دلیل مواردی است که هنگام بازدید از غرفه، توسط نماینده شرکت با شما مطرح شده است، نشان ­دهنده آن است که شما هنگام بازدید از غرفه شرکت در نمایشگاه، برای کسب اطلاعات در مورد شرکت اهمیت قائل شده ­اید و زمان صرف کرده ­اید. این موضوع درخواست شما را برای شرکت برجسته ­تر می­ کند.

Ø در شرکت ­های کوچک ممکن است فردی که در نمایشگاه حضور دارد، همان فردی باشد که درخواست­ های استخدام کارجویان را بررسی و افراد واجد شرایط را برای مصاحبه دعوت می­ کند. اگر در درخواست کار خود، به نام وی اشاره کنید، باعث می ­شود هنگام بررسی درخواست ­ها شما را به یاد بیاورد و اگر شما هنگام بازدید از نمایشگاه، تأثیر مثبتی بر او گذاشته باشید، شانس شما برای استخدام در آن شرکت افزایش می­ یابد.

· اول تمرین کنید.

اگر برای صحبت کردن با کارفرمایان دچار استرس می ­شوید، ابتدا از غرفه شرکت ­هایی بازدید کنید که تمایل زیادی برای استخدام شدن توسط آنها ندارید. درواقع شما با این کار، صحبت کردن با کارفرمایان را تمرین می­ کنید و هنگام بازدید از غرفه شرکت ­هایی که علاقه ­مند به استخدام در آنجا هستید، تجربه کسب کرده ­اید. سعی کنید از قبل، متن کوتاهی در مورد دانش، مهارت ­ها و علایق خود تهیه کنید.

توصیه برای پس از خاتمه نمایشگاه کار

کارفرمایان از اینکه کارجویانی که از غرفه آنها بازدید کرده ­اند، جهت پیگیری با آنها تماس بگیرند، استقبال می ­کنند. بعد از نمایشگاه، حتما با کارفرمایانی که توجه شما را جلب کرده ­اند و فکر می ­کنید تأثیر مثبتی نیز در نمایشگاه بر آنها گذاشته ­اید، تماس بگیرید.

تاریخ به روز رسانی:
1402/10/24
تعداد بازدید:
145
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.