نمایشگاه کار
نمایشگاه کار رویدادی است که بر ارتباط مستقیم کارجو با
کارفرما تمرکز دارد و برای ایجاد ارتباط دو سویه بین آنها تلاش می کند. در این
رویداد، سازمان های شرکت کننده موقعیت های شغلی مختلف را ارائه می کنند و
کارجو با حضور در نمایشگاه کار، علاوه بر کسب اطلاعات درباره شرکت ها و ارسال
رزومه، با نمایندگان هر سازمان به طور مستقیم وارد گفتگو می شود. همچنین، حضور در
نمایشگاه فرصت مناسبی است تا کارجویان با واقعیت های صنعت و شغل های مختلف آشنا
شوند، اطلاعاتی در مورد نحوه ارائه درخواست کار و شرکت در مصاحبه کسب کنند و مهارت
های جمع آوری اطلاعات و شبکه سازی خود را تقویت نمایند.
مزایای حضور کارجویان در نمایشگاه کار
· آگاه شدن از فرصت های شغلی و کارآموزی
· امکان مصاحبه با شرکت های بزرگ
· ایجاد شبکه حرفه ای با افراد
· دریافت بازخورد نسبتا فوری از جانب کارفرمایان
· امکان مصاحبه با چند کارفرما در یک مکان
· صرفه جویی در زمان
توصیه هایی برای حضور مؤثرتر در نمایشگاه کار
قبل از حضور در نمایشگاه کار، در طول برگزاری نمایشگاه و پس
از خاتمه نمایشگاه لازم است اقداماتی توسط شما انجام شود.
توصیه هایی برای قبل از حضور در نمایشگاه
· در مورد شرکت های حاضر در نمایشگاه تحقیق کنید.
قبل از حضور در نمایشگاه کار، از طریق دانلود کتابچه
نمایشگاه بررسی کنید چه شرکت هایی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. سپس، از طریق
مراجعه به سایت و صفحات اجتماعی این شرکت ها با زمینه فعالیت آنها بیشتر آشنا
شوید. کسب اطلاعات در مورد شرکت های حاضر در نمایشگاه، به شما کمک می کند زمان
مراجعه به غرفه آنها، بهتر آنها را تحت تأثیر قرار دهید.
· سؤالات خود را از قبل آماده کنید.
از قبل سؤالات مشخصی برای پرسیدن از شرکت های حاضر در
نمایشگاه آماده کنید. پاسخ شرکت های مختلف، امکان مقایسه آنها و تصمیم گیری بهتر
برای ارائه درخواست کار را برای شما فراهم می کند. پیشنهاد می شود در مورد فرهنگ
سازمانی، فرایند استخدام، نحوه آموزش و یا پروژه هایی که در حال اجرا دارند، سؤال
بپرسید. از شرکت ها در مورد زمینه فعالیت آنها سؤالی نپرسید، این اطلاعات از قبل
در کتابچه نمایشگاه مو جود و در دسترس شما قرار دارد.
· رزومه خود را از قبل آماده کنید و نسخه چاپی آن را به همراه داشته باشید.
در بسیاری از شرکت ها فرایند درخواست کار به صورت آنلاین
انجام می شود و ممکن است در نمایشگاه کار از شما رزومه تحویل گرفته نشود و تمرکز
بیشتر بر گفتگوی مستقیم با شما در نمایشگاه باشد. با این حال، به همراه داشتن
رزومه در نمایشگاه مفید است.
· با پوشش مناسب در نمایشگاه کار حاضر شوید.
برخورد اول با کارفرمایان بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید
لباس مناسب و رسمی بپوشید. البته این بدین معنا نیست که الزاما کت و شلوار یا
مانتو اداری بپوشید؛ زیرا شرکت ها نیز درک می کنند که شما دانشجو هستید.
· وسایل لازم برای یادشت کردن اطلاعات تماس شرکت ها به همراه داشته باشید.
وسیله ای برای یادداشت برداری به همراه داشته باشید. نام
و اطلاعات تماس افرادی که با آنها آشنا می شوید و اطلاعاتی که در نمایشگاه کسب می
کنید را در دفترچه یادداشت، گوشی یا تبلت ثبت نمایید. این اطلاعات هنگام تکمیل فرم
درخواست کار یا نوشتن کاور لتر مفید خواهد بود.
توصیه هایی برای زمان حضوردر نمایشگاه
· به خوبی با کارفرمایان تعامل برقرار کنید.
Ø خود را به خوبی به کارفرمایان معرفی کنید. در مورد رشته تحصیلی و اینکه سال
چندم هستید، به آنها توضیح دهید.
Ø نشان دهید که از قبل در مورد شرکت آنها تحقیق کرده اید.
Ø از نمایندگان شرکت سؤال بپرسید و تعامل برقرار کنید.
Ø نام و اطلاعات تماس شرکت ها را ثبت نمایید تا بتوانید پس از نمایشگاه با آنها
تماس بگیرید.
Ø بابت زمانی که در اختیار شما قرار داده اند، از آنها تشکر کنید.
· انواع اطلاعاتی که باید به دنبال دریافت آنها از کارفرمایان باشید.
سؤالاتی بپرسید که برای شناخت بهتر شرکت ها و تصمیم گیری
برای ارائه درخواست کار به شما کمک کند. مثلا:
Ø اطلاعاتی در مورد فرهنگ شرکت درخواست کنید.
Ø چه آموزش هایی از مرحله کارآموزی تا فرصت شغلی تمام وقت ارائه می شود؟
Ø آیا فرصت هایی برای کار در دفاتر مختلف شرکت در سطح کشور یا خارج از کشور
وجود دارد؟
Ø از نظر آنها چه ویژگی هایی کارجو را برجسته و متمایز می سازد؟
Ø کارمندان موفق آنها دارای چه ویژگی هایی هستند؟
· آنچه نباید از کارفرمایان بپرسید.
Ø سؤالاتی که قبلا در کتابچه نمایشگاه به آنها پاسخ داده شده است.
Ø سؤالاتی که باعث شود شما از
خودراضی به نظر برسید. مثلا، من چرا باید به شرکت شما درخواست کار بدهم، یا شرکت
شما چه چیزی برای عرضه به من دارد؟
· یادداشت برداری کنید.
Ø زمانی که به یک غرفه مراجعه می کنید، سعی کنید یادداشت برداری کنید. نام
افراد و صحبت های آنها را یادداشت کنید.
Ø اگر شما در نامه درخواست کار که همراه رزومه به شرکت ارسال می کنید، به این
موضوع اشاره کنید که علاقه شما برای استخدام در شرکت به دلیل مواردی است که هنگام
بازدید از غرفه، توسط نماینده شرکت با شما مطرح شده است، نشان دهنده آن است که
شما هنگام بازدید از غرفه شرکت در نمایشگاه، برای کسب اطلاعات در مورد شرکت اهمیت
قائل شده اید و زمان صرف کرده اید. این موضوع درخواست شما را برای شرکت برجسته تر
می کند.
Ø در شرکت های کوچک ممکن است فردی که در نمایشگاه حضور دارد، همان فردی باشد که
درخواست های استخدام کارجویان را بررسی و افراد واجد شرایط را برای مصاحبه دعوت
می کند. اگر در درخواست کار خود، به نام وی اشاره کنید، باعث می شود هنگام بررسی
درخواست ها شما را به یاد بیاورد و اگر شما هنگام بازدید از نمایشگاه، تأثیر
مثبتی بر او گذاشته باشید، شانس شما برای استخدام در آن شرکت افزایش می یابد.
· اول تمرین کنید.
اگر برای صحبت کردن با کارفرمایان دچار استرس می شوید،
ابتدا از غرفه شرکت هایی بازدید کنید که تمایل زیادی برای استخدام شدن توسط آنها
ندارید. درواقع شما با این کار، صحبت کردن با کارفرمایان را تمرین می کنید و هنگام
بازدید از غرفه شرکت هایی که علاقه مند به استخدام در آنجا هستید، تجربه کسب کرده
اید. سعی کنید از قبل، متن کوتاهی در مورد دانش، مهارت ها و علایق خود تهیه
کنید.
توصیه برای پس از خاتمه نمایشگاه کار
کارفرمایان از اینکه کارجویانی که از غرفه آنها بازدید کرده
اند، جهت پیگیری با آنها تماس بگیرند، استقبال می کنند. بعد از نمایشگاه، حتما
با کارفرمایانی که توجه شما را جلب کرده اند و فکر می کنید تأثیر مثبتی نیز در
نمایشگاه بر آنها گذاشته اید، تماس بگیرید.