معاونت دانشجویی دانشگاه
۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند
K.N.Toosi university
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 

 
تغذيه در رمضان
 
 
تغذيه در ماه رمضان مبارك
 

ماه مبارك رمضان، ماه مهماني خدا و نزول بركات بي پايان خداوندي است. ماه رمضان، فرصت مناسبي براي انسان هاست تا از بندگي نفس رها شده و با خويشتن داري در سايه ي اين تمرين انسان ساز به جايگاه هاي بالاتر بندگي خدا دست يابند. ظاهر اين تمرين ويژه، خودداري از خوردن و آشاميدن از سپيده ي صبح تا شامگاه و پرهيز از ساير محرّمات است. اما حقيقت آن، پايش گوش، چشم و همه ي اندام ها از حرام و ناشايستگي هاست. مسلمانان، روزه داري را براي كاهش وزن يا اثرات مفيد پزشكي آن انجام نمي دهند، بلكه آن را يك فريضه ي الهي مي دانند كه در قرآن به آن توصيه شده است. مولاي متقيان، امير مؤمنان علي(ع) در غررالحكم صفحه ي 203 مي فرمايند: « روزه ي دل از انديشه ي گناهان، برتر از روزه ي شكم از خوردن و آشاميدن است.» خداوند حكيم با توجه به وضعيت و توان انسان ها، روزه را براي تمامي افرادي كه به سن تكليف رسيده اند، واجب فرموده است. در آيه 183 سوره ي بقره آمده است: « اي اهل ايمان! همان گونه كه روزه گرفتن را به پيشينيان توصيه كرده بوديم، روزه گرفتن را بر شما نيز واجب كرديم؛ شايد بدينوسيله تقوا پيشه كنيد.» مطالعات متعددي نقش مؤثر روزه داري را بر سلامت؛ به خصوص بر روي تنظيم فشار خون، كاهش سطوح چربي هاي خون، كنترل وزن و بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده اند. در اغلب بيماري هايي كه عادات غذايي غلط، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داري مفيد است. در طول روزه داري، دستگاه گوارش براي چندين ساعت خالي مي ماند و در واقع اين دستگاه و سيستم اعصاب مركزي كه در هضم و جذب مواد غذايي دخالت دارند، استراحت ميكنند و بعد از روزه داري به نحو بهتري اعمال خود را به انجام مي رسانند.

تحقيقات نشان داده كه روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا مفيد است؛ البته ميزان فايده بستگي به كيفيت و كميت غذاي مصرفي و تغييرات وزن دارد. با گسترش تحقيقات در اين زمينه، اثرات مفيد روزه داري بر روي قلب، ريه، كبد، چشم ها، غدد داخلي، فاكتورهاي خوني و عملكرد دستگاه عصبي مشاهده شده است. به طور كلي پيروي از  يك برنامه ي غذايي صحيح در ماه مبارك رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است، تا هم بتوان عادات غذايي غلط را اصلاح كرد و هم از بركات معنوي اين ماه بهره برد.
 

اصول كلي تغذيه در ماه مبارك رمضان

تغذيه ي صحيح در ماه مبارك رمضان مانند ساير اوقات، به معني رعايت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه ي غذايي است.  »تنوع « به معني استفاده از گروه هاي غذايي اصلي شامل نان و غلات، شير و مواد لبني، سبزي ها، ميوه ها و گروه گوشت و جايگزين هاي آن؛  »تعادل « بدين معني است كه از همه ي گروه هاي غذايي به مقدار كافي مصرف شده و از كم خوري و پرخوري پرهيز شود. انواع گروه هاي غذايي و جايگزين هاي آن در زير به اختصار شرح داده شده است.

 

 

1393/04/11 تاریخ
 
   

 
   
 
 
 
   
 
 
 
كسب مدال طلا دركشتي
-
.
كسب مقام قهرماني دانشجويي

كسب مقام سومي دانشگاه در

مسابقات بدمينتون دانشجويان
 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی