در راستاي كاهش آلايندگي هوا صورت مي‌گيرد اجباري‌شدن 8 استاندارد براي خودروهاي ساخت داخل
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينكه تا سال 97 تعداد 8 استاندارد براي خودروهاي ساخت داخل اجباري خواهد شد، گفت: اين استانداردها موجب افزايش كيفيت خودروهاي ساخت داخل مي‌شود

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينكه تا سال 97 تعداد 8 استاندارد براي خودروهاي ساخت داخل اجباري خواهد شد، گفت: اين استانداردها موجب افزايش كيفيت خودروهاي ساخت داخل مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايسنا، دكتر شهرام آزادي در سمينار نقش خودروها در آلودگي هوا كه در دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي برگزار شد، با بيان نقش فناوري‌ها در بهبود كيفيت هوا و كاهش مصرف سوخت خودروها، افزود: در حال حاضر با مساله گرم شدن هوا به دليل افزايش انتشار منواكسيد كربن مواجه هستيم.

وي با بيان اينكه افزايش ميزان منواكسيد كربن با مصرف سوخت خودروها مرتبط است، اظهار كرد: يكي از معضلات جهاني افزايش ميزان منواكسيد كربن است؛ از اين رو در دنيا مطالعات خود را در حوزه كاهش ميزان توليد اين گاز متمركز كرده‌اند.

آزادي با تاكيد بر اينكه استفاده از اين فناوري‌ها در دستور كار صنايع خودروسازي كشور قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: با تحولاتي كه صورت گرفته است، خودروسازها متوجه معضلات زيست محيطي شده‎اند و استراتژي‌هاي خود را بر روي اين حوزه متمركز كرده‌اند، ضمن آنكه قوانين و مقرراتي در زمينه استانداردهاي خودرو وضع شده‌ است.

عضو هيات علمي دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي اضافه كرد: بر اساس اين مقررات تا سال 1397 در كشور 8 استاندارد براي خودروها اجباري خواهد شد. اين استانداردها موجب بهبود كيفيت خودروها و ارتقاي فناوري‌هاي به كاربرده در آنها خواهد شد.

وي با تاكيد بر ضرورت استفاده از فناوري‌هاي نوين در ارتقاي كيفيت خودروها، يادآور شد: فناوري‌هاي مد نظر در اين زمينه شامل بخش‌هاي الكتريكي براي خودروهاي برقي و هيبريدي است كه در اين زمينه پروژه‌هايي در شركت‌هاي خودروسازي سايپا و ايران خودرو در دستور كار است.

آزادي با تاكيد بر اينكه اين پروژه‌ها وارد فاز اجرايي شده است، گفت: با استفاده از فناوري‌هاي كسب شده، محصولات جديد اين شركت‌ها كه در دست طراحي است، به سمت الكترونيكي شدن حركت خواهند كرد.

وي با بيان اينكه اين جهت‌گيري بر اساس سياستگذاري‌هاي دولت و سازمان استاندارد است، اظهار كرد: اميدوارم در آينده نزديك شاهد محصولات جديد شركت‌هاي خودروساز داخلي باشيم.

آزادي به بيان موانع گسترش خودروهاي الكتريكي در كشور پرداخت و افزود: زير ساخت‌ها يكي از موانع است. در كنار سرمايه گذاري‌هايي كه در صنعت خودروسازي انجام شده است، كشور بايد بر روي زير ساخت‌ها به منظور پياده‌سازي اين فناوري‌ها سرمايه گذاري كند.

وي ايستگاه‌هاي شارژ را يكي از اين زير ساخت‌ها نام برد و يادآور شد: اگر خودروهاي برقي بخواهند به صورت گسترده در كشور تردد داشته باشند، بايد ايستگاه‌هاي شارژ متعددي ايجاد شود.

آزادي با اشاره به تجربه كشور براي افزايش تردد خودروهاي گازي در كشور، خاطر نشان كرد: علاوه بر آن بايد مديريت انرژي برق در كشور صورت گيرد؛ چراكه شارژ باتري خودروهاي برقي بار مضاعفي بر روي نيروگاه‌ها ايجاد مي‌كند؛ از اين رو بايد مديريت انرژي در كشور صورت گيرد و سيستم‌هايي براي مديريت اين بار طراحي شود.

اين محقق اين زيرساخت‌ها را از وظايف دولت دانست و ادامه داد: در كنار اين اقدامات بايد از سوي دولت حمايت‌هايي براي افزايش توجه مردم به اين خودروها صورت گيرد.

آزادي، توليد خودروهاي الكتريكي داخلي با قيمت‌هاي پايين را از ديگر زير ساخت‌ها براي گسترش اين خودروها در كشور نام برد و گفت: در حال حاضر تعداد محدودي خودروي برقي و هيبريدي با قيمت بالا عرضه مي‌شود كه در اين صورت مصرف كنندگان اين خودروها تعداد كمي هستند كه لازم است استفاده از اين خودروها را گسترش دهيم.

وي عرضه خودروهاي برقي كوچك به عنوان خودروي دوم را از جمله راهكارهاي مناسب در اين زمينه نام برد و يادآور شد: استفاده از خودروهاي برقي مي‌تواند در كشور فرهنگ سازي شود كه افراد براي احترام قائل شدن به طبيعت از آن استفاده مي‌كنند.

آزادي، تعامل با صنعت خودروسازي و فرهنگ سازي را از مهمترين عوامل توسعه خودروهاي برقي در كشور ذكر و اظهار كرد: بايد صنعت خوردوسازي كشور به سمتي حركت كند كه اقدام به توليد خودروهاي مناسب كشور كنند.

تاریخ:
1395/12/09
تعداد بازدید:
131
منبع:
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.