۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
يك دهه از آموزش الكترونيكي دنيا جا مانده ايم
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي گفت: بررسي پيشرفت هاي جهاني در زمينه آموزش الكترونيكي نشان مي دهد كه كشور ما در اين زمينه يك دهه از دنيا جا مانده است.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي گفت: بررسي پيشرفت هاي جهاني در زمينه آموزش الكترونيكي نشان مي دهد كه كشور ما در اين زمينه يك دهه از دنيا جا مانده است.
به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايرنا، علي خاكي صديق روز چهارشنبه در سيزدهمين كنفرانس ملي ياددهي و يادگيري الكترونيكي كه در دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي برگزار شد، اظهار داشت: كشور ما همزمان با پيشرفت هاي دنيا در زمينه آموزش الكترونيكي از 25 سال قبل در اين زمينه وارد شده و تاكنون تحولات زيادي داشته است.
وي ادامه داد: آن زمان كه كشورمان تلاش براي ورود به آموزش الكترونيكي را آغاز كرد چندان از دنيا عقب نبوديم اما اكنون با وجود رشد جهاني و سياستگذاري هاي كلان، ضرورت توجه به اين مقوله بيشتر احساس مي شود.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي بيان داشت: اگر بخواهيم سهم كشور را از آموزش الكترونيكي جهاني بالا ببريم نيازمند برنامه ريزي و طرح هاي مختلف در اين رابطه هستيم.
خاكي صديق با بيان اينكه در سال 2017 ميلادي حدود 56 ميليون نفر از آموزش الكترونيكي استفاده مي كردند و ضريب نفوذ آن در اين سال حدود 70 درصد بود، اظهار داشت: اكنون اين آمار بيشتر شده است و پيش بيني مي شود در سال 2030 حدود 10 تريليون دلار آمريكا، ماركت آموزشي در دنيا وجود داشته باشد.
وي تصريح كرد: ميزان هزينه كرد فناوري آموزشي در دنيا 152 ميليارد دلار حدود 2.6 درصد در سال 2018 بوده كه اين رقم براي سال 2025 حدود 342 ميليارد دلار و حدود 4.4 درصد پيش بيني شده است.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي عنوان كرد: چين بالاترين ميزان هزينه كرد آموزش الكترونيكي را دارد به گونه اي كه از آمريكا هم جلوتر رفته و اكنون 30 شركت در دنيا در اين حوزه فعاليت گسترده دارند كه پيش بيني مي شود اين تعداد تا سال 2025 به بيش از يكصد شركت برسد.
خاكي صديق با بيان اينكه آسيا در سال 2013 حدود 17.3 درصد رشد سالانه هزينه كرد آموزش الكترونيكي داشته و اين رقم در سال 2016 به 7.1 درصد رسيده است، گفت: در منطقه غرب آسيا نيز عمان، لبنان، تركيه، كويت و قطر نيز به ترتيب رتبه هاي اول تا پنجم رشد در آموزش الكترونيكي را داشته اند.
وي نرخ رشد سالانه بهره گيري از آموزش الكترونيكي در خاورميانه را 8.2 درصد ذكر كرد و گفت:در تمامي اين آمار و ارقام سهم ايران بسيار ناچيز است و به همين دليل براي توسعه پايدار در آموزش الكترونيكي بايد يك راهبرد بين المللي را دنبال كنيم.
رئيس دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي يادآورشد: اين راهبرد مي تواند جذب دانشجويان ايرانيان مقيم خارج از كشور، استفاده از استادان بين المللي، پذيرش دانشجو به صورت الكترونيكي، برگزاري دوره هاي مشترك بين المللي، برگزاري دوره هاي آموزش زبان فارسي براي غيرفارسي زبانان و همكاري دانشگاه ها و موسسات پژوهشي با سازمان هاي بين المللي، باشد.
خاكي صديق تاكيد كرد: همچنين ضرورت گذر از آموزش سنتي به آموزش هاي مبتني بر فناوري هاي نوين آموزشي در تمامي مقاطع تحصيلي از ابتدايي تا آموزش عالي احساس مي شود و نيازمند فرهنگسازي و اطلاع رساني عمومي در حوزه روش هاي نوين آموزش الكترونيكي هستيم.
وي اضافه كرد: زير ساخت هاي مناسبي از جمله ضريب نفوذ تلفن همراه و اينترنت حتي در دور ترين نقاط كشور وجود دارد كه مي توان از آنها استفاده كرد اما مشكل اصلي اين است كه شركت هاي تخصصي خصوصي به صورت جدي به فناوري هاي پيشرفته آموزشي ورود پيدا نكرده اند.
در اين همايش دو روزه كه هفتمين دوره بين المللي خود را تجربه مي كند، نشست هاي تخصصي با موضوع نقش يادگيري و محتواي الكترونيكي در علوم پزشكي و سلامت ديجيتال، نقش يادگيري و محتواي الكترونيكي در آموزش زبان، نقش يادگيري و محتواي الكترونيكي در تحول بنيادين آموزش و پرورش و نقش محتواي الكترونيكي در توسعه كسب و كار، كار آفريني و مهارت افزايي برگزار مي‌شود.
برگزاري كارگاه آموزشي با موضوع طراحي دوره برخط و برگزاري مجمع ساليانه يادگيري الكترونيكي از ديگر برنامه هاي اين همايش دو روزه است.
 
تاریخ:
1397/12/07
تعداد بازدید:
306
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.