معاون امور بينالملل دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با اشاره به جذب 65 دانشجوي خارجي در اين دانشگاه ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال اين تعداد به 80 دانشجو ارتقاء يابد.
به گزارش روابط عمومي؛ به نقل از ايسنا، دكتر حميدرضا تقيراد در نشست "فرآيند بينالملليسازي دانشگاه" با ارائه گزارش عملكرد شش ماهه اين دانشگاه در حوزه بينالملليسازي گفت: در اين مدت ميزان ارجاعات مقالات اين دانشگاه از 27 درصد به 25.9 درصد كاهش يافته كه اين شاخص نشان دهنده كيفيت پژوهش است و بايد نسبت به آن دقيق شويم.
وي همچنين متذكر شد: از سال 92 استراتژيهاي دانشگاه تبيين شد كه بر بينالملليسازي و ورود به سامانههاي بينالمللي رتبهبندي تاكيد شد.
معاون امور بينالملل دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينكه براساس برنامهريزيهاي انجام شده بر اين اساس 16 دانشگاه كشور در مسير بينالمللي سازي قرار گرفتند، يادآور شد: با اين برنامه دانشگاههايي چون تهران، شريف، اميركبير، علم و صنعت، شهيد بهشتي، اصفهان، صنعتي اصفهان، الزهرا، زنجان، خوارزمي، تربيت مدرس، علامه طباطبايي و فردوسي در يك رقابت تنگاتنگ در مسير بين المللي سازي شدن قرار گرفتند.
تقيراد هدف اين برنامه را نه تنها بينالمللي سازي، بلكه توسعه كمي و كيفي حوزههاي آموزشي و پژوهشي دانست و افزود: بر اين اساس وزارت علوم براساس معيارهايي اقدام به سنجش عملكرد دانشگاهها كرده است.
وي نسبت تعداد اعضاي هيات علمي خارج به كل و نسبت دانشجويان خارجي به كل را از جمله اين شاخصها دانست كه با ضريب 7 مطرح شده و ادامه داد: علاوه بر آن جذب هيات علمي خارجي در دانشگاهها، كسب جوايز علمي و برگزاري دورههاي مشترك، تعداد اسناد علمي نمايه شده، تعداد مقالات منتشر شده، تعداد ارجاعات و تعداد پروژههاي مشترك با دانشگاههاي برتر دنيا از ديگر شاخصهايي است كه دانشگاهها مورد مقايسه قرار ميگيرند.
معاون امور بينالملل دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينكه بر اين اساس از دو سال قبل برنامهريزيهاي دانشگاه خواجه نصير در اين زمينه آغاز شده است، گفت: به دليل اهميت اين موضوع در سال جاري بودجهاي براي اجراي برنامههاي بينالمللي سازي در نظر گرفته شده است، همچنين با تسهيلاتي كه وزارت علوم براي دانشگاه فراهم كرد، جذب دانشجويان خارجي بويژه دانشجويان شهريهاي سهلتر شده است.
تقيراد با تاكيد بر ضرورت فراهم آوردن امكانات خوابگاهي مناسب براي دانشجويان خارجي، خاطرنشان كرد: بر اين اساس در اين دانشگاه اولين خوابگاه براي دانشجويان خارجي با عنوان «سراي دوستي بينالمللي» در دست احداث داريم و در تلاش هستيم تا دانشجويان خارجي را در يك محل متمركز كنيم.
وي اضافه كرد: علاوه بر آنكه با دانشگاههايي چون دانشگاه كردستان و دانشگاه مذاهب كه ظرفيتهاي مناسبي براي جذب دانشجويان دارند، مذاكراتي را انجام داديم، با شركتهايي كه اقدام به جذب دانشجويان خارجي ميكنند نيز همكاريهايي را داشتيم كه تاكنون دو دانشگاه خارجي به اين دانشگاه معرفي شدند.
معاون امور بينالملل دانشگاه صنعتي خواجه نصير انجام پژوهشهاي مشترك را از ديگر زمينههاي توسعه روابط بينالملل عنوان كرد و گفت: در اين راستا سفرهايي را به دانشگاههاي خارجي داشتيم كه از آن جمله ميتوان به دانشگاههاي كانادا، فرانسه، سوئد، سوئيس و اتريش اشاره كرد.
تقيراد اضافه كرد: در شرايط موجود توجه به فاندهاي خارجي بسيار حائز اهميت است كه در اين راستا برنامههايي را در دستور كار قرار داديم كه از آن جمله ميتوان به انعقاد سه قرارداد بينالمللي اشاره كرد كه در حال تهيه است.
وي با اشاره به عملكرد اين دانشگاه در حوزه تبادل استاد و دانشجو با تاكيد بر اينكه تاكنون آمارهاي دقيقي از سوي دانشكدهها به ما ارسال نشده است، تاكيد كرد: با ارائه آمارهاي دقيق در اين زمينه ميتوانيم زيرساختهاي مناسبتري را براي تبادل استاد و دانشجو فراهم كنيم.
تقيراد با بيان اينكه دانشجويان خارجي اين دانشگاه از كشورهاي لبنان، سوريه، عراق، بنگلادش، تونس و افغانستان هستند، خاطرنشان كرد: اين آمار هر چند كه آمار اميدبخشي است، اما كافي نيست.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه به نخبگان ايراني خارج از كشور افزود: ما ميتوانيم با برگزاري دورههاي پسادكتري همكاريهاي پژوهشي مشتركي را با اين افراد آغاز كنيم.
معاون امور بينالملل دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي ميزان انتشارات مشترك اين دانشگاه در سال 2017، 24 درصد و در سال 2018، 27 درصد عنوان كرد و گفت: دانشگاه "درسدن" آلمان دانشگاهي به اندازه دانشگاه خواجه نصير است كه رتبه بينالملي آن 151 و رتبه دانشگاه خواجه نصير بين 800 تا 1000 است كه بررسيهاي عملكرد اين دو دانشگاه نشان ميدهد كه ميزان ارجاعات دانشگاه خواجه نصير از 27 درصد به 25.9 كاهش يافته و ميزان ارجاعات دانشگاه درسدن 74 درصد بوده است.
تقيراد كاهش ميزان ارجاعات مقالات محققان ايراني را هشداري جدي دانست و گفت: اين شاخص نشان دهنده كيفيت پژوهشي است كه بايد به آن توجه شود.